Powstaje peron czwarty

Budowa peronu IV stacji Warszawa Gdańska

Przy okazji pogoni za pociągiem retro miałem okazję zobaczyć, jak powstaje nowy, czwarty peron stacji Warszawa Gdańska. Pisząc czwarty mam na myśli oznaczenie, które on dostanie, ponieważ po jego wybudowaniu stacja będzie miała w sumie trzy perony: 2, 3 i 4.

Peron czwarty będzie położony na północ względem obecnych peronów, będzie miał długość ok. 320 metrów (peron drugi – 300m / peron trzeci – 430m). Dane na podstawie zdjęć lotniczych, mierzone narzędziami Geoportalu.

W tunelu pod peronami widnieje imitacja wejścia na peron 4.
W tunelu pod peronami widnieje imitacja wejścia na peron 4.,

Na dole, w tunelu wita nas informacja o budowie peronu w postaci imitacji wejścia na peron. Z daleka wygląda to jak prawdziwe wejście, dopiero blisko widzimy, że to plakat.

Przygotowane płyty krawędziowe.
Przygotowane płyty krawędziowe. Różnią się one od płyt zastosowanych na peronach 2 i 3.
Buduje się wiata.
Buduje się wiata na kształt wiat na peronach 2 i 3.
Peron od strony zachodniej.
Peron od strony zachodniej.
Peron na wysokości tunelu i planowanego wejścia.
Peron na wysokości tunelu i planowanego wejścia.

Po wybudowaniu peronu liczba ich zwiększy się o 1, z kolei przybędą dwie nowe krawędzie peronowe. Razem stacja będzie miała 3 perony i 6 krawędzi peronowych, z każdego peronu będzie można pojechać w każdym kierunku.

Na okoliczność remontu / modernizacji Warszawy Centralnej (tam: 4 perony i 8 krawędzi) z koniecznością wyłączenia Centralnej z użytkowania, Warszawa Gdańska będzie mogła pełnić całkiem sprawną stację o centralnym znaczeniu dla miasta i regionu. Po pierwsze – jest to jedyna stacja PKP w Warszawie, która ma bezpośrednie połączenie z metrem. Można śmiało uznać, że jest położona w o wiele lepszym miejscu niż Warszawa Centralna właśnie przez połączenie ze stacją metra M1 Dworzec Gdański. Dojazd do Centrum zajmuje przez to kilka minut.

Osobiście mocno liczę na odbudowę peronu nr 1, peronu czołowego dla pociągów osobowych kończących bieg na stacji. Peron 1 był peronem czołowym, dwukrawędziowym. Jego odbudowa (która została zaniechana podczas modernizacji stacji w 2011 roku) jest jak najbardziej możliwa. Jest na niego „zarezerwowane” miejsce zarówno „na gruncie” w postaci dużego, niezagospodarowanego terenu, jak i w tunelu (łączniku do stacji metra) w postaci miejsca-wnęki na schody oraz windę. Pierwsze można zaobserwować m.in. na zdjęciach lotniczych (Google Maps / Geoportal), drugie osobiście lub na tej stronie w niedalekiej przyszłości.

Nowe tory przy budowanym peronie zabezpieczone są tymczasowymi wykolejnicami.
Nowe tory przy budowanym peronie zabezpieczone są tymczasowymi wykolejnicami – zarówno od strony Mostu Gdańskiego jak i od strony zachodniej stacji.

Wykonawcą jest Trakcja PRKiI S.A.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.