SRK

Nietypowe rozwiązania SRK w węźle warszawskim

Ta podstrona prezentuje nietypowe oraz rzadko występujące rozwiązania zastosowane w urządzeniach SRK (urządzenia Sterowania Ruchem Kolejowym), które można napotkać w warszawskim węźle kolejowym. Są to rozwiązania jak najbardziej zgodne z przepisami, odbiegające jednak od standardowych form obecnych na sieci kolejowej. Udostępniam i opisuję je tutaj jako ciekawostkę.

Tak jak stronę staram się prowadzić w taki sposób, aby zamieszczane treści mogła zrozumieć osoba związana z koleją kilka razy do roku jadąc do cioci na imieniny do Koszalina, czy to na wakacje do Międzyzdrojów, tak aby zrozumieć treści na tej podstronie należy posiadać podstawową wiedzę z dziedziny ruchu kolejowego.


Witanów

Na wysokości przystanku osobowego Witanów (linia kolejowa nr 3) obecne są pięciokomorowe semafory samoczynnej blokady liniowej (SBL), które są jednocześnie ostatnimi semaforami przed stacją Błonie. Standardowo powinny się tutaj znaleźć semafory trójkomorowe. Z obserwacji podawanych sygnałów na tych semaforach wnioskuję, że dolna i górna komora (od góry: pierwsza i piąta) nie są podłączone. Tym samym semafory mają następujący układ komór (licząc od góry): x, zielony, czerwony, pomarańczowy, x.

Witanów, pięciokomorowe semafory SBL.
Witanów, pięciokomorowe semafory SBL.
Zbliżenie na semafor.
Zbliżenie na semafor.

Czachówek Wschodni

Bardzo podobna sytuacja jest obecna na posterunku odgałęźnym Czachówek Wschodni, gdzie rolę tarczy ostrzegawczej pełni dawny semafor wjazdowy z czasów, gdy Czachówek Wschodni był jeszcze stacją. Pięciokomorowa tarcza ostrzegawcza znajduje się po wschodniej stronie „byłej stacji”, od strony Góry Kalwarii i powstała na skutek likwidacji wschodniej głowicy rozjazdowej i całego okręgu wykonawczym CW1. Rozeznanie w sytuacji może dać schemat obecny na semaforku.

Dawne semafory wjazdowe stacji Czachówek Wschodni, obecnie prawy sygnalizator pełni funkcję tarczy ostrzegawczej.
Dawne semafory wjazdowe stacji Czachówek Wschodni, obecnie prawy sygnalizator pełni funkcję tarczy ostrzegawczej, lewy nieoświetlony unieważniony.

Oczywiście tarcza ostrzegawcza odnosząca się do tego „byłego semafora” została unieważniona oraz jest nieoświetlona.

Unieważniona tarcza ostrzegawcza, Czachówek Wschodni.
Unieważniona tarcza ostrzegawcza, Czachówek Wschodni.

Warszawa Wschodnia peron IV

Do niedawna przy peronie IV stacji Warszawa Wschodnia na semaforze K1 (semafor przy torze nr 1 w stronę wschodnią) przy podawaniu sygnału zezwalającego na jazdę manewrową wyświetlany był dawny sygnał Ms 2 „Przetaczanie dozwolone”, czyli jedno światło czerwone i jedno matowobiałe na semaforze, gdzie standardowo powinien podać się sygnał złożony jedynie ze światła matowobiałego. Poniższe zdjęcie pochodzi ze stycznia 2013 roku.

Od kiedy jednak przejazdy pociągów ekspresowych na trasie Kraków – Warszawa – Gdynia odbywają się bez zmiany elektrowozów na stacji Warszawa Wschodnia, nie można już uświadczyć podania tego sygnału na tym semaforze.

Semafor K1 stacji Warszawa Wsch., styczeń 2013.
Semafor K1 stacji Warszawa Wsch., styczeń 2013.

Kolej w Warszawie i okolicach