Warszawa Gdańska

W. Gdańska – budynek dworca

Stacja Warszawa Gdańska jest obecnie jednym z najważniejszych punktów przesiadkowych w węźle warszawskim. Jest to węzeł bardzo dobrze zorganizowany i skomunikowany, najważniejszym tego elementem jest bezpośrednie podziemne połączenie stacji metra Dworzec Gdański z peronami stacji. Budynek dworca również jest połączony przejściem podziemnym. Bezpośrednio do stacji przylega zespół przystankowy „Dworzec Gdański”, gdzie jest możliwość przesiadki do autobusów i tramwajów. Poza komunikacją miejską zatrzymują się tutaj również dalekobieżni przewoźnicy prywatni.

Stacja ta obsługuje niemalże cały ruch pociągów podmiejskich na linii „działdowskiej” czyli z kierunku stacji Legionowo / Modlin / Nasielsk / Ciechanów / Działdowo, nieliczne pociągi są kierowane na linię średnicową (dotyczy to m.in. pociągów SKM linii S3 czy pociągów Kolei Mazowieckich RL z Modlina). Dla większości pociągów Warszawa Gdańska jest stacją przelotową, gdyż pociągi dalej są kierowane na linię kolejową nr 20 (linia obwodowa) w kierunku stacji Warszawa Zachodnia.

W. Gdańska – schemat układu przejść podziemnych.
W. Gdańska – przejście podziemne, widok w stronę stacji metra.

W 2011 roku stacja została zmodernizowana, wówczas oddano do użytku łącznik ze stacją metra. W łączniku znajdują się lokale gastronomiczne, handlowe i usługowe, m.in. punkt obsługi pasażera ZTM. W roku 2016 do użytku został oddany peron nr 4 (tym samym stacja ma obecnie 3 perony dwukrawędziowe). Obiekt jest w pełni przystosowany do obsługi pasażerów niepełnosprawnych – posiada pochylnie i windy na każdy peron i wyjście na zewnątrz.

W czasie modernizacji w 2011 nie został odbudowany peron nr 1 – był to peron czołowy, przeznaczony dla pociągów kończących bieg na stacji przyjeżdżających z kierunku północnego (Nasielsk, Ciechanów, Działdowo). Wciąż jednak jest przewidziane miejsce w terenie na odbudowę peronu nr 1 oraz miejsce w łączniku na budowę schodów i windy.

Przy peronie nr 2 zachowany został zabytkowy żuraw do wodowania parowozów – jest to czynny element wyposażenia stacji, który jest używany m.in. przy przejazdach „retro” z parowozami.

Wodowanie Ty42-107 na stacji Warszawa Gdańska (4 październik 2015).
W. Gdańska – miejsce po dawnym peronie nr 1.
Winda i zejście do przejścia podziemnego.

Na peronach oraz w łączniku w kilkunastu miejscach PKP Polskie Linie Kolejowe zainstalowały interaktywne tablice z plakatowym rozkładem jazdy pociągów obowiązującym na stacji.

W. Gdańska – interaktywna tablica z rozkładem jazdy pociągów na peronie nr 4.
W. Gdańska, peron 4 – widok w stronę zachodnią stacji.
Pętla autobusowa od strony ul. Rydygiera.
Wejście do łącznika pod peronami od strony ul. Rydygiera.
W. Gdańska – tablica informacji pasażerskiej nad schodami na peronie.
W. Gdańska – koniec tunelu od strony ul. Rydygiera.
W. Gdańska – tablica na wschodniej stronie budynku dworca.
Budynek dworca Warszawa Gdańska – dawne wyjście na perony stacji.

Stacja Warszawa Gdańska jest planowana jako główna stacja obsługująca pasażerów pociągów dalekobieżnych przyjeżdżających do Warszawy na czas generalnego remontu linii średnicowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.