Tłuszcz

O stacji

Tłuszcz, maj 2012 r.
Tłuszcz, maj 2012 r.

Stacja Tłuszcz stanowi niezwykle ważny, pięciokierunkowy węzeł kolejowy, najważniejszy węzeł między Warszawą a Białymstokiem. Schodzą się tutaj kierunki z Pilawy, Warszawy, Legionowa, Ostrołęki i Białegostoku. Są to linie kolejowe nr 13 (z Pilawy), 6 (z Warszawy do Białegostoku), 10 (z Legionowa) i 29 (do Ostrołęki). Pierwszy pociąg dojechał do stacji Tłuszcz 18 maja 1862 roku, 154 lata temu. W maju 2012 roku odbywały się obchody 150-lecia Drogi Żelaznej Warszawsko – Petersburskiej.

Ciekawostka 1: podczas budowy linii kolejowej drogi żelaznej warszawsko-petersburskiej w Warszawie zbudowany został w 1863 roku czołowy Dworzec Petersburski (Praga Petersburska, Warszawa Petersburska), który od 1918 roku posiada człon Wileńska (od Wilna właśnie).
Na "drugim końcu" linii, w Petersburgu również zbudowany został czołowy dworzec Sankt Petersburg Warszawski, nazywany Dworcem Warszawskim (Санкт-Петербург-Варшавский). 200 metrów na zachód od Dworca Warszawskiego istnieje Dworzec Bałtycki (Санкт-Петербург-Балтийский, Sankt-Petersburg Bałtycki), a w Dworcu Warszawskim funkcjonują sklepy i galeria handlowa o nazwie Ekspres Warszawski.

Pociągi

Na stacji zatrzymują się pociągi osobowe Kolei Mazowieckich oraz IC i TLK spółki PKP Intercity. Pociągi dalekobieżne to obecnie tylko pociągi jadące do/z Białegostoku, pociągi osobowe obsługują połączenia w kierunku Warszawy Wileńskiej, Małkinii, Ostrołęki i Legionowa.

Pociąg IC 10107 "Słonimski" relacji Warszawa Zach. - Białystok, tor 8 peron IV stacji Tłuszcz. EZT ED161-011 Pesa DART.
Pociąg IC 10107 „Słonimski” relacji Warszawa Zach. – Białystok, tor 8 peron IV stacji Tłuszcz. EZT ED161-011 Pesa DART.

Tabor obu przewoźników obecnie w pewnej części stanowią pojazdy nowe lub zmodernizowane. PKP Intercity do obsługi tej linii przekazało wyprodukowane w latach 2015-2016 pojazdy Pesa DART ED161, kursują również składy Pesa BYDGOSTIA ED74 oraz tradycyjne składy wagonowe. Koleje Mazowieckie eksploatują tutaj powszechnie znane EN57 sprzed i po modernizacji oraz szynobusy i spalinowe zespoły trakcyjne. Są to pojazdy SA135 (PESA), VT627/VT268 (sprowadzone w 2005 roku z Niemiec od DB Regio) i 222M (SZT prod. NEWAG, 2013/2015, 2 sztuki).

VT627-008 w Sierpcu, 10. kwiecień 2012.
VT627-008 w Sierpcu, 10. kwiecień 2012.

Można zadać pytanie: po co w Tłuszczu stacjonują pojazdy spalinowe, gdy wszystkie linie są zelektryfikowane? Lokomotywownia Tłuszcz to lokomotywownia położona najbliżej Warszawy, gdzie obsługa miała doświadczenie w kontakcie z pojazdami spalinowymi, ponadto z Tłuszcza istnieje dogodny dojazd do stacji, gdzie te pojazdy rozpoczynają pracę przewozową. Są one potrzebne na liniach Nasielsk-Sierpc i Sierpc-Płock-Kutno oraz Siedlce-Czeremcha. Do Nasielska można szybko i bez przejazdu przez Warszawę dojechać przez Legionowo, a do Siedlec przez Mińsk Mazowiecki (chociaż do niedawna istniało połączenie Tłuszcz – Warszawa Wsch. (zmiana czoła) – Czeremcha.

SA135-016 jako pociąg osobowy KM relacji Sierpc - Nasielsk, stacja Sierpc, 01.05.2013r.
SA135-016 jako pociąg osobowy KM relacji Sierpc – Nasielsk, stacja Sierpc, 01.05.2013r.

Zakup pojazdów spalinowych pozwolił Kolejom Mazowieckim na przywrócenie ruchu kolejowego na liniach niezelektryfikowanych, gdzie ruch osobowy został zawieszony, mam tutaj na myśli przede wszystkim linie kolejowe 27 i 33, odcinki Nasielsk – Sierpc i Sierpc – Kutno. Miałem okazję przejechać 2 razy tę trasę „naokoło” i widzieć można było spore zainteresowanie tymi połączeniami, w szczególności na odcinku Płock – Kutno.  Ponadto szynobusy obsługują niektóre połączenia na zelektryfikowanej linii kolejowej nr 29 (Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka), gdzie nie ma potrzeby wysyłać pojazdów EN57 – przykładowo podczas kursów poza szczytowych.

Ciekawostka 2: dawny peron I stacji Tłuszcz był peronem czołowym, przeznaczonym dla pociągów kończących bieg na stacji, a które przyjechały z Warszawy. Takie "przystosowanie" stacji do obsługi pociągów jadących z Warszawy i przyjmowanie ich na tor "czołowy" czy też na czołowe tory odstawcze tuż za peronem obecne jest na wielu stacjach w WWK: Otwock, Pilawa, Wołomin, Czachówek Płd. (osobny peron czołowy), Pruszków, Żyrardów, Grodzisk Maz., Mińsk Maz.

Modernizacja

tluszcz_19032016_05

W ramach modernizacji linii kolejowej nr 6 (Rail Baltica) obecnie stacja Tłuszcz jest całkowicie modernizowana, w zasadzie zostaje ona zbudowana od zera. Z tego co można zaobserwować, po modernizacji obecne tam będą 4 perony przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Dotychczas była tam kładka, teraz budowany jest tunel, windy od strony budynku dworca.

Tłuszcz, 19.02.2016 | Widok z peronu IV w stronę Warszawy/Legionowa.
Tłuszcz, 19.02.2016 | Widok z peronu IV w stronę Warszawy/Legionowa. Tymczasowe dojście na peron.

Budynek dworca nie został dotychczas zmodyfikowany. W jednej jego części funkcjonuje sklep/market o wdzięcznej nazwie Semafor, w drugiej części obecna jest dość duża poczekalnia, toalety i kasy biletowe Kolei Mazowieckich. Na zewnątrz dworca obecny jest też biletomat KM.

Symbole

Pomnik pamięci Żołnierzy Armii Krajowej.
Pomnik pamięci Żołnierzy Armii Krajowej w okolicy budynku dworca stacji Tłuszcz.

W okolicy dworca obecne są 3 pomniki – jeden poświęcony pamięci Żołnierzy AK oraz dwa pomniki kolejowe (semafory kształtowe i wąskotorowy parowóz), które świadczą o kolejowej przeszłości mieszkańców Tłuszcza. Ponadto na budynku dworca obecne są tablice pamiątkowe, najmłodsza z nich wmurowana została w maju 2012 roku w 150 rocznicę uruchomienia linii kolejowej.

Budynek dworca stacji Tłuszcz, tablica wmurowana w 150 rocznicę uruchomienia Drogi Żelaznej Petersburg - Warszawa.
Budynek dworca stacji Tłuszcz, tablica wmurowana w 150 rocznicę uruchomienia Drogi Żelaznej Petersburg – Warszawa.

Książka

W 2012 roku z okazji rocznicy wydana została książka mówiąca o tym węźle kolejowym. Opisuje miasto Tłuszcz  i budowę stacji, jej losy w czasie wojen i znaczenie na przestrzeni lat. Ogromną zaletą jest niesamowita ilość zdjęć umieszczonych w książce, zarówno archiwalnych jak i z roku 2012. W końcu książki wymienione są 2184 nazwiska osób związanych z koleją w tej okolicy i to właśnie im poświęcona jest ta pozycja. Wydana została ona przez CKSiR w Tłuszczu, podczas obchodów rocznicy była ona bezpłatnie dostępna w Muzeum Ziemi Tłuszczańskiej w Tłuszczu.

Stryjek Jarosław (red), Węzeł Kolejowy Tłuszcz. 150-lecie przejazdu pierwszego pociągu po drodze żelaznej Petersbursko-Warszawskiej przez stację Tłuszcz. 18 maja 1862 roku, CKSiR w Tłuszczu, 2012, Tłuszcz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.