Dart

Pociąg IC 10107 "Słonimski" relacji Warszawa Zach. - Białystok, tor 8 peron IV stacji Tłuszcz. EZT ED161-011 Pesa DART.
Pociąg IC 10107 „Słonimski” relacji Warszawa Zach. – Białystok, tor 8 peron IV stacji Tłuszcz. EZT ED161-011 Pesa DART. | Sobota, 19.03.2016 r. g.10:53.

W pierwszą podróż pociągiem Pesa DART ED161 wybrałem się na krótkim odcinku z Warszawy do Tłuszcza, w pochmurną marcową sobotę pociągiem IC nr 10107 (Słonimski rel. Warszawa Zach. – Białystok). Poniżej prezentuję moją małą relację z podróży, opisuję ofertę przewoźnika, wrażenia z jazdy, odniosę się do oferty gastronomicznej w pociągu.

Oferta

Rozkład jazdy Warszawa - Białystok
Rozkład jazdy Warszawa – Białystok

Warto zacząć od rozeznania się w ofercie przewoźnika w relacji Warszawa – Białystok, ponieważ znacznie się to w ostatnim czasie poprawiło. Od ostatniej marcowej korekty rozkładu jazdy pociągów obecna jest pełna oferta połączeń, związana z odbiorami wszystkich pojazdów ED161 przez PKP Intercity. Tym samym podróżni w ciągu dnia mają do dyspozycji 9 pociągów dalekobieżnych, z czego 2 są obsługiwane składami wagonowymi, 1 pojazdem ED74 a pozostałe 6 pojazdami Pesa DART ED161 (tabelka połączeń dostępna w poprzednim poście). Tworzy to dość ciekawie zorganizowaną ofertę i przede wszystkim całkowicie odwraca sytuację na linii do Białegostoku. Obecnie czas przejazdu w tej relacji wynosi około 2h30m, jednakże będzie on krótszy wraz z postępującą modernizacją linii kolejowej nr 6.

W związku z modernizowaną linią kolejową nr 449 (Warszawa Rembertów – Zielonka), wszystkie pociągi dalekobieżne do/z Białegostoku jeżdżą objazdem przez linię kolejową nr 9 i 10 – Warszawę Pragę, Legionowo, Radzymin, Tłuszcz –  i dalej stałą trasą przez linię kolejową nr 6. Ta sytuacja utrzymuje się od stycznia 2014 r, kiedy to linia kolejowa nr 449 została zamknięta.

Na dworcu

Trasa do Białegostoku przechodzi właśnie modernizację, pisałem o tym wielokrotnie. Modernizacji poddawane jest wszystko – tory, perony, likwiduje się przejazdy kolejowe na rzecz tuneli/wiaduktów, podniesiona zostanie również prędkość. Oczekiwać należy, że każda stacja na linii będzie przystosowana do obsługi osób niepełnosprawnych. Podniesiony zostanie standard obsługi podróżnych i wygoda podróżowania.

W pociągu

dart_inside_small

Jak już wspomniałem, dziś odbyłem pierwszą jazdę pojazdami Pesa DART ED161, na krótkim odcinku z Warszawy do Tłuszcza. Zostałem bardzo pozytywnie zaskoczony. Zwrócić uwagę należy na ilość miejsca w klasie 2, gdzie nawet przy wysokim wzroście nie ma ścisku (w porównaniu do bezprzedziałowych wagonów typu 111Arow, gdzie faktycznie brak jest miejsca na nogi).

Dużą zaletą jest stolik zamontowany w poprzedzającym fotelu, który jest na tyle głęboki, że pozwala nawet na bezproblemową pracę z laptopem. Ponadto nad „głównym” stolikiem jest jeszcze jeden, mniejszy, na którym można położyć okulary czy telefon. Jedyne, co mogę zarzucić temu elementowi jest kiczowatość wykonania dużego stolika, z taniego plastiku, który tym samym nie sprawia wrażenia stabilności konstrukcji. Można również przyczepić się do braku „rowka”, który skutecznie by blokował rozlany na stoliku płyn, jest to powszechnie stosowane rozwiązanie czy to w innych pojazdach szynowych, samolotach, autokarach. Tutaj tego brakuje.

Okna posiadają możliwość zasłonięcia ich roletą, która nie blokuje w całości przechodzącego światła. Ponadto problemem jest kwestia lufcika, którego dolna krawędź wypada akurat na wysokości oczu.

Drzwi wejściowe - Pesa DART ED161
Drzwi wejściowe – Pesa DART ED161

Przedziały pasażerskie są wydzielone od przedsionków parą automatycznych drzwi otwieranych przyciskiem. Jest to typowe dla pojazdów w ruchu dalekobieżnym, co ma na celu uniknięcie sytuacji, gdzie do przedziałów pasażerskich może przedostawać się zimne powietrze z zewnątrz. Niestety, te drzwi nie zostały wyposażone ani w fotokomórkę ani w sygnał ostrzegawczy. Tym sam mogą się bez żadnego ostrzeżenia zacząć zamykać i „przyciąć” osobę stojącą na ich drodze. Oczywiście jest w mechanizmie obecny rewerser (?) który po odczuciu oporu znów otwiera drzwi. Na problem ten zwrócili uwagę użytkownicy forum SSC.

Gastronomia

Pojazdy ED161 kursują w kategorii IC, zatem w składzie dostępny jest wagon gastronomiczny (barowy). Niestety do dyspozycji pasażerów są tylko dwa stoliki, jeden dwuosobowy i jeden czteroosobowy, w sumie miejsca jest dla sześciu osób. Mimo, że jest to wagon standardu barowego, posiłki podawane są w zastawie wielorazowego użytku – tak przynajmniej udało mi się zobaczyć u osoby, która spożywała w tym czasie śniadanie – co nie musi być standardem. Menu jest proste, aczkolwiek różnorodne, dominują dania oczywiście typu barowego. Menu w pociągach kategorii IC dostępne jest na stronie WARS-u. Mi niestety nie było dane spróbować czegokolwiek z powodu awarii terminala płatniczego, a miałem realną chęć na kanapkę z filetem z kurczaka, którą zawsze próbuję przy jeździe czy to pociągami EIP czy innymi, gdzie obecny jest wagon gastronomiczny.

Informacja o obecności wagonu gastronomicznego przekazywana jest zawsze po odjeździe pociągu ze stacji, ponadto obsługa zawsze przechodzi z wózkiem po składzie. W przeciwieństwie do pociągów EIP (obsługiwanych przez pojazdy Pendolino ED250), w pociągach kategorii IC nie ma wliczonego żadnego poczęstunku. W EIP, nawet w klasie 2 jest to kawa/herbata/woda/sok, a w klasie 1 nawet ciepły posiłek, stosowny do pory dnia.

ed161_profil

Próba podsumowania

Obserwuję forum SSC, gdzie dogłębnie analizowana jest sprawa ED161 – od budowy i konstrukcji stalowej ramy użytej w konstrukcji do mało istotnych kwestii estetycznych. Wiele z opinii obecnych na tym forum nie odnosi się pozytywnie do tego pojazdu, zarzucana jest mu przede wszystkim tandetność wykonania, pośpiech w procesie produkcji (co odbija się na jakości) i błędy w projektowaniu. Niektóre opinie są oczywiście w pełni uzasadnione i prawdziwe, vide kwestia osłon, lufcika na wysokości oczu, brak fotokomórki w drzwiach.

Ja jako pasażer jestem mimo wszystko zadowolony. Uważam, że wszystko jest lepsze od starych wagonów 111A i stłoczonych ośmiu osób w przedziale ze śmierdzącą tapicerką. Uważnie obserwuję działania spółki i widzę, że jest to przede wszystkim próba przyciągnięcia pasażerów do korzystania z kolei, w mojej ocenie jest to próba zakończona sukcesem. Nie chodzi tutaj tylko o zakup tych pojazdów, ale też o kwestie zmniejszonych cen biletów, zmodyfikowanego rozkładu jazdy i skracanego czasu podróży.

Jest całkiem dobrze, wierzę, że będzie lepiej.

ed161-010 Tłuszcz 19032016

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.