Dzień po dniu

Było blisko, 19.09.2014r. (piątek) w granicach posterunku Warszawa Włochy niemalże doszło do zderzenia pociągów KM i IC. Zakończyło się na bardzo niebezpiecznym zbliżeniu się składów w okolicy rozjazdu nr 51 (schemat poniżej).

http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wna
http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wna

Pociąg IC jechał po torze 1Ł, pociąg KM po torze 3Ł, do zbliżenia doszło w okolicy rozjazdu nr 51. Gdyby doszło do zderzenia składów, prawdopodobnie skończyłoby się na tym, że mogły by spaść z nasypu.

Dla lepszego zobrazowania tej sytuacji:

  • niebieski: pociąg IC, mija sygnał S10a („jazda z szybkością nie przekraczającą 60 km/godz, a potem z największą dozwoloną szybkością”)*
  • zielony: pociąg KM, mija sygnał S1 („Stój”)*km-ic-wlochy

Mapa Google – miejsce zatrzymania się składów, czyli rozjazd 51: https://www.google.pl/maps/@52.2026406,20.897231,69m/data=!3m1!1e3 .

Najprawdopodobniejszą przyczyną tego incydentu (nie jest to potwierdzona informacja, jedynie plotka i domysły) jest to, że maszynista pociągu Kolei Mazowieckich przejechał obok semafora Y1, który wskazywał sygnał STÓJ (S1). Taka sytuacja (oczekiwanie osobowego pod semaforem Y1 na przepuszczenie pociągu pospiesznego) jest w tym miejscu sytuacją normalną, często się powtarzającą. Zdarza się, że pociąg osobowy (KM) czeka w tym miejscu i kilka / kilkanaście minut.

Dnia następnego (20.09) doszło do nieco mniej spektakularnego wydarzenia – wykoleił się pociąg Kolei Mazowieckich (rel.: Warszawa Wsch. – Skierniewice), pociąg obsługiwany był przez EN57-1927 + 1928, a wykolejeniu uległ jedynie pierwszy człon EN57-1927. Obecnie linia kolejowa nr 1 poddawana jest modernizacji, co w praktyce oznacza, że odcinek W-wa Włochy – Pruszków – Grodzisk Mazowiecki i dalej aż do Skierniewic jest rozgrzebany. Najśmieszniejsze w tym wykolejeniu jest to, że człon wykoleił się na nowym rozjeździe, niedawno zbudowanym. Skład zablokował układ podmiejski na odcinku Włochy – Pruszków, zatem przez cały ten czas, w porannym szczycie (co prawda sobota, ale jednak szczyt), pociągi osobowe od Warszawy Zachodniej aż do Pruszkowa nie zatrzymywały się na żadnym z przystanków (Piastów / Ursus Niedźwiadek / Ursus / Włochy).

Jeden weekend i aż dwa, nieciekawe zdarzenia, ponadto w niedalekiej odległości od siebie. Użytkownicy for internetowych (m.in. SSC) zwracają uwagę na to, że przyczyną tych zdarzeń jest rozgrzebana „wiedenka” (Warszawa Zach. – Grodzisk Maz.), która oddana do użytku po modernizacji miała być już w 2011 roku. Obecnie przewiduje się zakończenie modernizacji odcinka Warszawa – Grodzisk Mazowiecki w 2015r.

 

* – źródło: „E1, przepisy sygnalizacji na PKP”, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1976r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.