Przenosiny EZT EW51

 9

EW51 (przedwojenne oznaczenie E-91) – trójwagonowy elektryczny zespół trakcyjny przystosowany do wysokich peronów, wyprodukowany przez zakłady H. Cegielski Spółka Akcyjna w Poznaniu, L. Zieleniewski w Sanoku (część mechaniczna wagonów rozrządczych i doczepnych) oraz Lilpop, Rau i Loewenstein w Warszawie (część mechaniczna wagonów silnikowych) w roku 1936. Aparaturę elektryczną dostarczyła wytwórnia English Electric Co Ltd. Pojazdy przeznaczone były do ruchu podmiejskiego w aglomeracji warszawskiej. Przed wojną zespoły były podzielone na przedziały klasy 2 i 3. Ogółem wyprodukowano 76 egzemplarzy.

Tyle o EZT (Elektrycznym Zespole Trakcyjnym) mówi „ciocia” Wikipedia. Prezentowany wrak (to jest chyba najodpowiedniejsze określenie) EW51-36 jest ostatnim w miarę kompletnym pozostałym egzemplarzem na polskich torach. Wszelkie działania mające na celu przywrócić go do kolejowego „życia”, które prowadzone są od listopada 2012r., są bacznie obserwowane przez pasjonatów kolei. Miejmy nadzieję, że jego stan w najbliższym czasie się poprawi. Ma on się stać jednym z egzemplarzy powstającego w okolicy stacji Muzeum Komunikacji.

7 4 3 1

Ostatnie lata EZT EW51 spędził na torze numer 81 na stacji postojowej Warszwa Grochów, wśród coraz bardziej zarastających go krzaków. Pod koniec kwietnia 2013 roku (dokładnie dnia 29.04) przejechał transportowany pomiędzy dwoma jednostkami EN57 (Koleje Mazowieckie) na stację Warszawa Praga. Obecnie (stan na dzień 06.05.2013r.) skład stoi ok. 700 metrów na północ od peronów stacji Warszawa Praga.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.